
Hva er din mediastrategi?
Alle bedrifter har en mediastrategi. Om du ikke har det, og kanskje ikke opplever at du trenger det engang, er det en strategi i seg selv. Enten du vil eller ikke, forholder du deg til din egen synlighet.Om du ønsker deg flere – eller kanskje andre kunder – er det synligheten som avgjør om du får det.
Noen satser på «jungeltelegrafen». Ditt gode navn og rykte, heter det kanskje også. Og det er ingen tvil om at det virker – til en viss grad. Men det er en mildt sagt usikker strategi: Du kan gjøre så bra jobb du bare kan, og du kan satse på at du har forstått hva kunden trenger – og vil ha, og at du kan levere det. Men du kan gjøre forbausende lite med den fortellingen kunden din velger å gi videre.
Den tar du kanskje ikke kontrollen over ved å ha en god mediastrategi heller. Men du kan øke de positive sidene av den historiefortellingen som uansett er om deg og din bedrift der ute. Eller du kan begrense de negative sidene, for dem finnes det også garantert noe av. Om du ikke kjenner til at de finnes, er det ekstra ille, for da kan du ikke imøtegå dem heller.
Så det du kort sagt trenger å gjøre, er å bestemme deg for hvilket omdømme du ønsker deg. Når du har gjort det, er tiden inne til å ta et kritisk blikk på bedriften din – og det dere leverer. Dersom det stemmer i store trekk med det du ønsker av omdømme, er det bare en ting igjen: Historiefortellingen.
Men i likheten med produksjonen og leveransene i ditt selskap, er den aldri «ferdig». Nye utfordringer kommer hele tiden, og både de kundene du allerede har, og de kundene du håper på – og vil få i fremtiden, vil forvente at du har svar på deres spørsmål. Dessuten trenger de at du legger ut informasjon kontinuerlig. Google er på mange måter som et lite barn: Du må lære søkemotoren opp til å kjenne igjen det du driver med, og hele tiden gjøre deg relevant for brukernes søk.
Dette er en jobb. Den må tas like mye på alvor som alle de andre oppgavene i bedriften, og det er ikke sikkert du har ressurser tilgjengelig til å ta seg av det. Da er det kanskje en tanke å la noen andre ta seg av det?
La oss ta en prat om muligheter, utfordringer – og løsninger!
Lyst til å tenke annerledes? Ta gjerne kontakt med oss i Streit Sagt AS allerede i dag! Som du ser av våre åpningstider, er vi tilgjengelig når du trenger oss, ikke bare innenfor de vanlige kontortidene – da du antagelig er opptatt med noe helt annet. Vi er tilgjengelige når DU trenger oss – og med produkter du virkelig har bruk for!